PENINGKATAN HASIL BELAJAR IPS MELALUI PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN WORD SQUARE SISWA KELAS V SDN 5 PADANGTANGALAU

  • Mekar Melati Amir STKIP Andi Matappa
  • Andi Erni Ratna Dewi STKIP Andi Matappa
  • Amrullah Mahmud STKIP Andi Matappa
Keywords: Word Square, Tes Hasil Belajar

Abstract

Abstract: This study examines the improvement of social studies learning outcomes through the application of the word square learning model to the fifth grade students of SDN 5 Padangtangalau. The main problem of this research is: Can the application of the Word Square learning model improve social studies learning outcomes for fifth grade students at SDN 5 Padangtangalau. The purpose of this study is to improve social studies learning outcomes through the application of the Word Square learning model to the fifth grade students of SDN 5 Padangtangalau. This research uses classroom action research. The research subjects were fifth grade students at SDN 5 Padangtangalau, totaling 22 students consisting of 10 boys and 12 girls. The data collection procedure uses observation (observation), learning outcomes tests, and documentation. Data analysis used descriptive qualitative analysis with percentages. The results showed that student learning outcomes in the first cycle with an average value of 68.4 with the percentage of classical learning success that is 63.6% and an increase in learning outcomes in the second cycle with an average value of 80.4 with a percentage of success classical learning that is 86.4%.

Keywords: Word Square, Student Learning Outcomes

Abstrak: Penelitian ini menelaah Peningkatan Hasil Belajar IPS melalui Penerapan Model Pembelajaran Word Square pada siswa Kelas V SDN 5 Padangtangalau. Masalah utama penelitian ini adalah: Apakah dengan penerapan model pembelajaran Word Square dapat meningkatkan hasil belajar IPS pada siswa kelas V SDN 5 Padangtangalau. Tujuan penelitian ini yaitu untuk meningkatkan hasil belajar IPS melalui penerapan model pembelajaran Word Square pada siswa kelas V SDN 5 Padangtangalau. Penelitian ini menggunakan jenis penelitian tindakan kelas. Subjek penelitin adalah Siswa kelas V di SDN 5 Padangtangalau yang berjumlah 22 siswa yang terdiri dari 10 laki-laki dan 12 perempuan. Teknik pengumpulan data dengan menggunakan observasi (pengamatan), tes hasil belajar, dan dokumentasi. Analisis data menggunakan analisis deskriptif kualitatif dengan persentase. Hasil penelitian menunjukkan bahwa hasil belajar siswa pada siklus I dengan nilai rata-rata sebesar 68,4 dengan persentase keberhasilan belajar secara klasikal yaitu 63,6% dan mengalami peningkatan hasil belajarĀ  pada siklus II dengan nilai rata-rata sebesar 80,4 dengan persentase keberhasilan belajar secara klasikal yaitu 86,4%.

Kata Kunci: Word Square, Hasil Belajar Siswa

Published
2022-04-04
Section
Articles