MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP IPA MELALUI MODEL PEMBELAJARAN INKUIRI TERBIMBING

  • Nurasrianti STKIP Andi Matappa
  • Hasbahuddin STKIP Andi Matappa
  • Aztri Fithrayani Alam STKIP Andi Matappa
Keywords: Inkuiri Terbimbing, Pemahaman Konsep

Abstract

Abstract: The result of the study show that the application of the giuded inquiry model in science subjects is carried out well. This can be proven by the inreasing the results of understanding teacher activities and student activities. The results meeting 2 of 62% (enough), while in cycle two meeting 1 of 89% (very good), meeting 2 of 93% (very good). In cycle first the average value of student’s conceptual understanding is 43,75 (less) with a percentage of complete understanding of 16,66% (failed) then increased in cycle 2 the average value of student’s understanding of concepts is 78,33 (good) with the percentage of complete understanding of 91,66% (very good). Based on the results of the research that has been done, it can be concluded that the application of the Guided Inquiry Learning Model can improvr student’s understanding of concepts in science subjects in class V SDN 31 Maccini Baji, Labakkang District, Pangkajene Regency.

 Keywords: Quided Inkuiri, Understanding Improvement

Abstrak: Hasil penelitian menunjukkan bahwa penerapan model inkuiri terbimbing pada mata pelajaran IPA terlaksana dengan baik. Hal ini dapat dibuktikan dengan meningkatkan hasil pengamatan aktivitas guru dan aktivitas siswa. Hasil pengamatan aktivitas guru pada siklus 1 pertemuan 1 sebesar 60% (cukup), pertemuan 2 sebesar 62% (cukup), sedangkan pada siklus 2 pertemuan 1 sebesar 89% (baik sekali), pertemuan 2 sebesar 93% (baik sekali). Pada siklus 1 nilai rata-rata pemahaman konsep siswa yaitu 43,75 (kurang) dengan presentase ketuntasan pemahaman 16,66% (gagal) kemudian meningkat pada siklus 2 nilai rata-rata pemahaman konsep siswa adalah 78,33 (baik) dengan presentase ketuntasan pemahaman 91,66% (baik sekali). Berdasarkan hasil penelitian yang telah dilakukan, maka dapat disimpulkan bahwa penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing dapat meningkatkan pemahaman konsep siswa pada mata pelajaran IPA dikelas V SDN 31 Maccini Baji Kecamatan Labakkang kabupaten Pangkajene.

Kata Kunci: Inkuiri Terbimbing, Pemahaman Konsep

Published
2022-04-21
Section
Articles