PENERAPAN MODEL PROBLEM SOLVING DALAM MENYELESAIKAN SOAL HOTS MATEMATIKA UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA SEKOLAH DASAR

  • Musdalia STKIP Andi Matappa
  • Rahmat Kamaruddin STKIP Andi Matappa
  • A. Jaya Alam Passalowongi STKIP Andi Matappa
Keywords: Problem Solving, Hasil Belajar

Abstract

Abstract: The subjects of this study were students of class VA for the academic year 2021-2022, totaling 20 students. The research procedure consists of 4 stages in each cycle, namely the planning, implementation, observation and reflection stages. The data collection is done by using observation, test and documentation techniques. The results showed that the increase in student learning outcomes can be seen from the observation sheet of student learning activities, namely in the first cycle, 43,18% experienced an increase in the second cycle, namely 91,66%. Likewise for student learning outcomes, namely in the first cycle, 65% and an increase in the second cycle, namely 90%, so that there was an increase in the value from the first cycle to the second cycle and there was bno need to do the third cycle. Based on the results of the research that has been carried out, it can be concluded that the application of the Problem Solving Model by using High Order Thinking Skills questions can improve student learning outcomes in Mathematics in class VA, State Elementary School 5 Padangtangalau, Balocci District, Pangkajene Regency.

Keywords : Problem Solving, Learning Outcomes

Abstrak: Subjek dari penelitian ini adalah siswa kelas VA Tahun Pelajaran 2021-2022 yang berjumlah 20 siswa. Prosedur penelitian terdiri dari 4 tahap setiap siklusnya, yaitu tahap perencanaan, pelaksanaan, pengamatan dan refleksi. Adapun pengumpulan datanya dilakukan dengan teknik observasi, tes dan dokumentasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa meningkatnya hasil belajar siswa dapat dilihat dari lembar observasi kegiatan belajar siswa, yaitu pada siklus I sebesar 43,18% mengalami peningkatan pada siklus II yaitu 91,66%. Begitu juga pada hasil belajar siswa yaitu pada siklus I sebesar 65% dan mengalami peningkatan pada siklus II yaitu 90% sehingga terjadi peningkatan nilai dari siklus I ke siklus II dan tidak perlu dilakukan siklus III. Berdasarkan hasil penelitian yang telah dilakukan, maka dapat disimpulkan bahwa Penerapan Model Problem Solving dengan menggunakan soal High Order Thinking Skills dapat meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran Matematika dikelas VA SD Negeri 5 Padangtangalau Kecamatan Balocci Kabupaten Pangkajene.

Kata Kunci : Problem Solving, Hasil Belajar

Published
2022-04-04
Section
Articles