PENERAPAN MODEL COOPERATIVE SCRIPT DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS V SD NEGERI 14 BONTOTENE

  • Mustainah STKIP Andi Matappa
  • Hasbahuddin STKI Andi Matappa
  • A. Jaya Alam Passalowongi STKIP Andi Matapa
Keywords: cooperative script, Tes Hasil Belajar

Abstract

Abstract: Regarding the formulation of the problem whether the application of the cooperative script model can improve student learning outcomes in Indonesian language subjects for class V SD Negeri 14 Bontotene. The main problem of this research is that it occurs in student learning outcomes that are still lacking, especially learning Indonesian because in the teaching and learning process, teachers still use the lecture method so that learning is less interesting. In addition, interactions between students and teachers rarely occur because all student activities still depend on the orders given by the teacher so that students lack confidence in expressing their opinions. The purpose of this study is to improve student learning outcomes in Indonesian class V subjects at SD Negeri 14 Bontotene through the Cooperative Script learning model. This research uses classroom action research. The research subjects were fifth grade students at SD Negeri 14 Bontotene, totaling 28 students consisting of 12 boys and 16 girls. Data collection procedures using observation (observation), learning outcomes tests, and documentation. Data analysis used descriptive qualitative analysis. The results showed that it can be seen from the observation sheet on the implementation of student activities in cycle I, the 7 aspects observed were 31.5% in the first cycle of the second meeting and increased in the second cycle of the second meeting, which was 52.6%. Likewise with student learning outcomes which previously was 53.7% and increased in the second cycle to 89.2%. So that there is an increase in the average value from cycle I to cycle II and there is no need to do cycle III. Based on the results of the research that has been done, it can be concluded that the application of the Cooperative Script model can improve student learning outcomes in Indonesian class V subjects at SD Negeri 14 Bontotene, Minasate'ne District, Pangkajene Regency.

Keywords: Cooperative Script, Student Learning Outcomes.

 

Abstrak: Mengenai rumusan masalah apakah Penerapan Model Cooperative Script dapat Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas V SD Negeri 14 Bontotene. Masalah utama penelitian ini yaitu terjadi pada hasil belajar siswa yang masih kurang khususnya pembelajaran Bahasa Indonesia karena dalam proses belajar mengajar, guru masih menggunakan metode ceramah sehingga pembelajaran kurang menarik. Selain itu, interaksi antara peserta didik dengan guru jarang terjadi karena semua aktivitas peserta didik masih bergantung pada peritntah yang diberikan oleh guru sehingga siswa kurang percaya diri dalam mengemukakan pendapatnya. Tujuan penelitian ini yaitu untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran Bahasa Indonesia kelas V SD Negeri 14 Bontotene melalui model pembelajaran Cooperative Script. Penelitian ini menggunakan jenis penelitian tindakan kelas. Subjek penelitian adalah siswa kelas V di SD Negeri 14 Bontotene yang berjumlah 28 siswa yang terdiri dari 12 laki-laki dan 16 perempuan. Prosedur pengumpulan data dengan menggunakan observasi (pengamatan), tes hasil belajar, dan dokumentasi. Analisis data menggunakan analisis deskriptif kualitatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa dapat dilihat dari lembar observasi pada pelaksanaan aktivitas siswa siklus I pada 7 aspek yang diamati adalah sebesar 31,5% pada siklus I pertemuan II dan mengalami peningkatan pada siklus II pertemuan II yaitu 52,6%. Begitu juga dengan hasil belajar siswa yang sebelumnya adalah 53,7% dan mengalami peningkatan pada siklus II  menjadi 89,2%. Sehingga terjadi peningkatan nilai rata-rata dari siklus I ke siklus II dan tidak perlu dilakukan siklus III. Berdasarkan hasil penelitian yang telah dilakukan, maka dapat disimpulkan bahwa penerapan model Cooperative Script dapat meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran Bahasa Indonesia kelas V SD Negeri 14 Bontotene Kecamatan Minasate’ne Kabupaten Pangkajene.

Kata Kunci: Cooperative Script, Hasil Belajar Siswa.

Published
2022-04-21
Section
Articles